Jak interesująco przekazywać fakty historyczne

Dla większości z nas nauka historii w szkole była przyjemnością. Przedmiot ten zawsze wzbudzał zainteresowanie, wydawał się być intrygujący. Jednak zainteresowanie historią to nie tylko chęć poznawania faktów historycznych, ale przede wszystkim sposób, w jaki są przekazywane przez wykładowcę czy też nauczyciela. Są bowiem tacy, którzy kompletnie nie potrafią uczyć historii – zapychają dzieciom głowy suchymi faktami historycznymi, każą wkuwać na pamięć daty, z których robią kartkówki. Ale czy rzeczywiście nauka historii to wkuwanie dat i suchych faktów do nich przypisanych? Oczywiście nie. Efekt później jest taki, że młodzi ludzie po wyjściu ze szkoły ni potrafią przytoczyć ani jednej daty, łącznie w tymi uznawanymi za najważniejsze.

Jak więc uczyć historii, aby jej nauczyć?

Z pewnością bardzo dobrym sposobem jest prowadzenie tych zajęć w sposób interaktywny, z pełnym zaangażowaniem dzieciaków. Miło jest kiedy nauczyciel zabierze dzieci na wycieczkę do ciekawego z punktu widzenia historii miejsca, świetnie jest jeśli od czasu do czasu sala lekcyjna zostanie przeniesiona na chwilę do muzeum albo innego ważnego z punktu widzenia historii miejsca. Takie rzeczy dzieci zapamiętują najbardziej.

Równie ważny jest przekaz słowny oraz obrazowy, czyli film. Właśnie filmy historyczne, o ile nie są przekłamane i zbyt fabularyzowane niosą za sobą największą wartość poznawczą, edukacyjną. Nauczyciele zamiast więc robić tradycyjny wykład powinni od czasu do czasu puścić swoim uczniom film. Taki o wiele bardziej rozbudzi ich wyobraźnię i dotrze do tych zakamarków pamięci, w których pozostanie na dłużej – zwłaszcza jeśli jest dobry.

Wiele dzieci, obok tych, które uwielbiają naukę historii, ma problem z tym aby się jej uczyć. Wszystko przez nawał materiału, jakiego nauczyciele wymagają do wkuwania. Kartkówki obejmujące dziesiątki dat dotyczących setek bitew i wydarzeń, które z punktu widzenia obecnej historii nie mają większego znaczenia. Czy naprawdę warto aż tak wiele wymagać od dzieci? Czy nie istnieje w takim postępowaniu niebezpieczeństwo zniechęcenia dzieci do uczenia się historii? Niestety istnieje i niestety bardzo często tak też się dzieje.

Reasumując – historia, z punktu widzenia wiedzy o swoim państwie o tożsamości narodowej jest bardzo ważnym przedmiotem. Bez poznania swoich korzeni, bez poznania historii swojego narodu nie jesteśmy w stanie poczuć przynależności do niego, nie jesteśmy w stanie godnie i mądrze go reprezentować. Poza tym nic, jak historia nie jest lepszą nauczycielką życia i postępowania jak właśnie historia. Dzięki niej, możemy uczyć się na błędach innych i zwyczajnie nie popełniać ich w przyszłości. Warto więc zadbać o to, by nasze dzieci uczyły się historii i miały do tego nauczycieli z prawdziwą, historyczną pasją oraz zacięciem.

Aby ułatwić dzieciom naukę historii w domu, można zaopatrzyć je w ciekawe książeczki historyczne, gdy historyczne. Takich gadżetów jest na rynku całe mnóstwo. Rozwijają one niesamowicie dziecięcą wyobraźnię i pozwalają zapamiętać znacznie więcej aniżeli sobie wyobrażamy, że jesteśmy w stanie.

Add a Comment